celielindh

Alla inlägg under december 2014

Av Celie - 16 december 2014 13:31

Imorse vaknade tjejerna och fick välling innan Robin åkte till jobbet strax innan sju men sen somnade vi om alla tre igen. Så skönt! Nikki tycker det är så kul att leka o sin säng nu när hon kan gå i och ur som hon vill. Hon bäddar om sina dockor och gosedjur och trivs helt enkelt inne på deras rum nu när det är iordninggjort. Hon somnade tillochmed i sin egen säng igår! Hon vaknade och var på väg ner en gång inatt så då hämtade jag henne in till oss men hon skulle promt sova i sin säng så där somnade hon igen. Sen vaknade hon igen och kom in och la sig hos oss och somnade direkt. Noomi somnade i vagnen och sen bar jag upp henne till hennes säng och där sov hon iallafall nån timme innan hon vaknade och fick fortsätta sova hos oss. Det var bra konstigt och ovant att få jättemycket utrymme i sängen när jag la mig bredvid Robin men sen på natten så återställdes ju, som tur var, ordningen med barnen emellan igen ;) Jag vaknade sen efter våran omsomning av att pappa ringde och störde vid typ 8.30 Barnen vaknade väl runt 9 och då gick vi upp och gjorde iordning oss för dagis. Jag fick ju meddela dagis att vi var sena nu igen. Vi har varit väldigt duktiga att passa tiden nu ett bra tag, fram till idag då såklart. Men det var skönt för dom att få sova ut :) Nikki har börjat med att vilja gå själv till dagis, alltså inte sitta i vagnen, och det får hon ju förstås. Hon brukar dock tröttna efter typ 100 meter så då får hon sitta i shoppingbagen istället. Det tycker hon är askul! Idag fick jag locka henne med att vi skulle springa med vagnen för att hon skulle sitta där så vi kunde komma fram nångång, när hon gick själv så skulle hon ju självklart gå åt precis andra håller mot vad vi skulle ;) Men igår så gick hon hela vägen till dagis själv! Både igår och idag så valde hon sin "I <3 moster"-mössa. Saknar hon sin moster lite tro?:p Tur har ju hon då Alice och Rickard kommer hit sen ikväll :)

Av Celie - 15 december 2014 12:05

Nikki är iväg på dagis och Noomi sover fortfarande ute i vagnen. Efter dagislämningen (som blev lite senare än vanligt pga en liten sömntuta här hemma ;)) så gick jag till stallet och gjorde iordning till More och lite till Pirran. Har saknat att oysdla istället nu när vi varit borta. Sen gick vi hem och så har jag pratat lite i telefon med både mamma, Johannes och Robin samtidigt som jag slängde in en tvätt i maskinen. Alltså fyfaan vad mycket tvätt det blir. Jag blir tokig på skiten. Längtar så tills jag får en tvättstuga så jag åtminstone kan stänga en dörr om eländet;) Denna regniga måndag vi inget speciellt planerat. Förutom då att jag tänkte åka ner och pyssla om självaste hästen en stund sen ikväll. Robin måste nog tyvärr (som vanligt) jobba över så jag hoppas på att Pigge har lust att passa småtjejerna en stund så jag kan åka dit. Annars bara lite slapp och mys idag. Slängde ihop lite smörkola som står och kokar på spisen. Älskar Leilas recept på det, jag gör det varje jul flera omgångar. Så jäkla gott!

Den tjockbottnade kastrullen som jag har är från min pappas farmor Agnes. Funkar helt kalas och är perfekt till tex kola och knäck. Jag tänkte ge mig på att göra brända mandlar sen också så då får den jobba ännu mer. Det blir mycket för den såhär i juletid ;)

Istället för att hälla upp kolan på en plåt så tar jag en brödform, då får man mycket tjockare bitar (y) (ännu ett Leila-tips)

Av Celie - 15 december 2014 00:14

Jag brukar/har aldrig varit med i någon tävling av denna form men nångång ska väl vara den första ;) Jag läser en tjejs blogg som heter oslofru.com och hon lottar nu ut två stycken doftljus som jag nu skulle testa lyckan att vinna :) Jag är ju en riktig sucker för doftljus men är ju så insnöad på Yankee Candle så det skulle vara kul att få prova nåt nytt. Håller tummarna nu då!   

Bilden är ju då även lånad från henne :)

Av Celie - 14 december 2014 23:30

Idag sov vi ut till iallafall halv tio och sen blev det sista hotellfrukosten på det. Alla var rätt taggade på att åka hem men set blev en snabb sväng på stan innan vi drog. Vi lyckades fixa båda presenterna till julklappsbytet vi ska ha med våra familjer så det är ju skönt att ha åtminstone det avklarat. Sen bar det av hemåt. Vi var väl hemma till ca 16 och då åkte Robin direkt in till stan för att hämta Akilles och jag åkte först och tog in hästarna och sen till mamma för att hämta barnen. Och gud vad jag har saknat dom! Mina små godingar! Dom blev så glada båda två när jag kom och det värmer så i hjärtat <3 Jag hade med mig den jättesöta ballerinadräkten som vi köpt till Nikki som hon självklart älskade. Så jäkla söt!


När vi tillslut tagit oss hem så började jag röja i tjejernas rum och rensa bland Noomis kläder. Det är så här att mamma har en jobbarkompis som är kontaktperson åt en ensamkommande flykting som ska ha barn (om hon inte fött nu, vilket hon borde) och det är en liten flicka. Hon har ju såklart inte direkt fett med pengar så hon kan köpa massa nytt så då plockade jag ihop en stor påse med massa kläder som Noomi vuxit ur. Känns väldigt bra faktiskt att få hjälpa till med det jag kan och jag hoppas hon blir glad :)
Jag var inne i ett riktigt röjarryck så nu la jag ut vaggan till försäljning och så åkte äntligen Noomis nya säng upp. Jag tog även bort ena sidan på Nikkis säng så hon kan gå i och ur som hon vill. Nu är rummet fit for fight så det vore ju kul om dom bestämde sig för att kanske vilja sova i egna sängar:) Nädå, jag tycker det är så mysigt att ha dom sovande hos oss även om det blir bra trångt. Dom har hela livet på sig att sova i egna sängar sen så det är bäst att passa på medans dom fortfarande vill :p

Så här ser änglarna ut som jag köpte på Liseberg


Så himla skönt att vara hemma igen. Jag är en riktig hemmamänniska. Klart jag tycker det är kul att åka iväg ibland också men den bästa känslan är när man får komma hem sen igen och bara vara <3

Av Celie - 14 december 2014 00:30

Idag började jag som sagt dagen tidigt med att titta på luciatåget som sändes imorse kl 7. Så himla mysigt! Jag älskar luciatåget och jag skulle vilja vara i en sån kyrka live en luciamorgon nångång och få insupa den juliga atmosfären! Åh! Efter tåget tänkte jag äta frukost, med eller utan sällskap. Klockan var då 8 men även fast majoriteten tyckte det var lite tidigt så följde dom ändå med. Inget tvång från min sida alls ska tilläggas!
Efter en fantastisk frukost så gick vi upp, tog det lite lugnt sen gjorde vi iordning oss i lugn och ro och drog upp på stan. Shoppade flitigt, drog en lunch, shoppade lite till och sen gick vi tillbaka till hotellet och böt innan vi åkte till Liseberg för julmarknad och julbord. Hur mysigt är det inte på Liseberg den här tiden?! Och huur mätta av julbordet blev vi inte då?! Alltså herregud, vi rullade tillbaka till hotellet sen allihopa! Jag tänkte att jag skulle införa en liten tradition att varje gång vi åker till julmarknaden på Liseberg (både med och utan barn i framtiden) så ska jag köpa med mot juligt symboliskt till Nikki och Noomi. Som star på detta så köpte jag två stycken rosa änglar som jag lda ställa på deras hyllor vid deras sängar. Som skyddsänglar typ. Fick ingen bild på dom idag utan det kommer upp när de är på plats hemma sen :)

Efter en jättemysig dag som avrundades med lite snack och häng på hotellrummet kryper vi nu ner och sover en välbehövlig sömn innan vi ska upp och äta igen. Haha känns som att det är det vi gör mest här!:p

Marina testar Vincents nya paraply, helt klart godkänt! ;)

Av Celie - 13 december 2014 00:45

Efter en lång biltur, fantastiskt god mat på Texas Longhorn och ett varmt bad är det nu äntligen dags att sova. Ska bli fantastiskt skönt faktiskt! Imorrn ställer jag dock klockan på 07.00 för att jag ska se luciatåget på tv. Varje år gör jag det och jag tänkte inte sluta i år;) Sen efter tåget tänker jag gå ner och njuta av hotellfrukosten innan det blir smockfullt. Robin har sagt att han ska med ner få men det får vi väl se hur det blir med det :p

Av Celie - 12 december 2014 08:46

Noomi och Robin sover fortfarande där uppe så jag och Nikki myser till "Musses jul i Ankeborg". Sen ska vi packa och greja inför en helg hos mormor för barnen och i Götet för oss :)

Av Celie - 12 december 2014 01:00

Jag har suttit och pratat och druckit te med Fanny tills för alldeles en stund sen. Det har tydligen blivit så, att när vi sätter igång att tala så håller vi på i timmar ;p Hon tig även med sig Akilles hem eftersom vi drar till Göteborg imorrn och hon ska ha honom i helgen. Herregud bad tomt det blir här utan honom! Tycker det faktiskt är riktigt jobbigt att lämna ifrån mig honom. Men han har det jättebra hos Fanny så det hot ingen nöd på honom om man säger så. Haha han tycker nog det är ganska skönt att få vara lite med fren han också ;)

Idag då, då började dagen i stallet tillsammans med Hanna och Mårten. Härlig start på dagen! Jag hade ju hand om båda hästarna idag och är så glad och tacksam över hjälpen jag fick av Hanna <3 Nikki satt stilla och fint i vagnen mycket längre än vad jag trott och sen när vi var klara inne i stallet då fick hon äntligen gå ut och ge Pirran och Morre lite morötter :)


Efter stallgörat så gick vi hemåt och jag satte igång med lite bakning. Det var ju luciafirande på dagis nu ikväll och till det vill man ju ha nybakade saffransbullar. Jag hittade ett recept med kanel/socker/kardemumma/smör-fyllning som såg goda ut så dom gjorde jag. Jag tror dom blev goda. Iallafall det jag kunde känna. Alltså det är helt sjukt, jag känner typ ingen smak eller lukt alls. Jag har aldrig förut varit med om det när jag varit förkyld men jag vet att andra får så och det suger verkligen. Halva nöjet med att baka är ju att man känner doften men nä inte jag, inte idag. Men men Robin käkade på nere på på luciafikan sen så godkända var dom iallafall (y) Vi gick ner tillsammans med familjen på 38:an och Vincent och Nikki hade inte setts på ett bra tag så dom var helt saliga. Så söta! Dom körde även lite solonummer i mitten av mattan när alla barnen skulle sjunga ihop haha! Och Nikki ställer sig i mitten och drar upp klänningen! Haha alltså vad får dom allt ifrån?! Herregud! Det var inget lugnt och stilla luciafirande inte, det var redigt stoj och stim på alla barnen så det tillslut öppnades upp till alla tre lekrummen som finns nere på månen :) Men det är fan rätt, det ska märkas att det är barn där och att man faktiskt är där för deras skull!

När vi kom hem sen så gjorde jag iordning asgod (iallafall vad jag kunde känna) mat! Fläskfilé med tomat, mozzarella och basilika med pasta. Ska erkänna att jag förlitade mig helt och fullt på ingredienserna i sig när jag sa att maten var asgod då jag vet att när jag känner smak så gillar jag alla ingredienser som var i. Så det kunde ju inte gå fel liksom ;)


Nä nu borde jag faktiskt sova för imorrn så drar vi och familjen 38 på tvådagars till Götet. Det blir hotell, shopping och jul och julbord på Liseberg. Alla barn lämnar vi hemma. Våra ska vara hos mamma och Pigge. Ska bli himla lyxigt att bo på hotell två nätter och ännu bättre att få äta hotellfrukosten två gånger! Helt klart en superhelg att se fram emot! Så det kanske är bäst att sova nu... Alla andra i familjen gör det. Jo men ja, jag får nog göra det :)

Ovido - Quiz & Flashcards